۱۳۸۶ آذر ۲۱, چهارشنبه

اوضاع حقوق بشر در ایران از نگاه هیات نمایندگان اتحادیه اروپا


هيئت نمايندگی پارلمان اروپا در بازگشت از ايران، خواستار آزادی فوری دانشجويان بازداشتی و رهبران اتحاديه های کارگری،رعايت حقوق زنان و اقليت های مذهبی شده است.

اين هيات امروز گزارش سفر اخير خود را به پارلمان اروپا ارائه می کند.

هيات نمايندگی پارلمان اروپا که برای دومين ديدار خود با نمايندگان مجلس ايران چند روز پيش به تهران سفر کرده بود وضع حقوق بشر در ايران را در مقايسه با سفر دو سال قبل اين هيات وخيم تر ارزيابی می کند.

اين هيات يازده نفره که به رياست آنجليکا بير از نمايندگان آلمان در اين پارلمان به ايران رفته بود در کنار ديدار با نمايندگان ايران، مقامات عالی رتبه دولت و نمايندگان نهادهای وابسته به سازمان ملل،در عين حال با برخی نمايندگان اتحاديه های کارگری، سازمان های فعال زنان، اقليت های مذهبی و نيز خانواده برخی از زندانيان سياسی ملاقات کرده است.

سفر هيات نمايندگی پارلمان اروپا در حالی آغاز شد که گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا در مورد برنامه فعاليت های ايران منتشر شده بود و به اين ترتيب بسياری از گفتگوهای دوطرف تحت تاثير اين گزارش انجام گرفت.

يافته های اين هيات حاکی از آن است که در سايه فشار خارجی، فضای سياسی و اجتماعی ايران بسته تر شده و حقوق بشر در اين کشور بيش از گذشته نقض می شود.

اين در حالی است که برخی از کشورهای اروپايی موضع خود را پس از انتشار اين گزارش در مورد لزوم اعمال تحريم های تازه عليه ايران تغيير نداده اند.

آنجليکا بير، رئيس اين هيئت به بی بی سی فارسی گفت سياست کشورهای غربی يا جامعه جهانی در بحث پيرامون تحريم های بيشتر نتيجه منفی داشته چرا که به حل مشکلات در حوزه حقوق بشر کمک نکرده و باعث شده به جامعه مدنی بيش از گذشته فشار وارد شود.

هيئت اروپايی ضمن اينکه بررسی يافته های شورای اطلاعات ملی آمريکا را لازم می داند، بر لزوم تغيير روش اروپا نسبت به مسئله اتمی ايران و کنار گذاشتن بحث تحريم های تازه تاکيد دارد.

آنجليکا بير ابراز اميدواری کرد که اتحاديه اروپا موضع خودش را پيدا کند و "فقط از آمريکا تبعيت نکند."

هيات نمايندگی پارلمان اروپا خواستار اين است که از اين پس در ارتباط با فعاليت های هسته ای ايران، صرفا گفتگوهای سياسی با تهران در قالب مقررات آژانس بين المللی انرژِی اتمی مبنا قرار گيرد.

به گفته ويتوريو آگ نولتو، اعضای اين هيات در ساختمان سازمان ملل در تهران با بسياری از فعالان اجتماعی، نمايندگان نهادهای جامعه مدنی و اقليت های مذهبی محرمانه ديدار کردند.

به گفته او نام اين افراد به رغم درخواست مقامات ايرانی فاش نشده است.

هيات نمايندگی پارلمان اروپا با وخيم تر ارزيابی کردن وضع حقوق بشر در ايران در مقايسه با دو سال پيش اعلام کرده: "قوانين ضد حقوق زنان در مجلس در حال تصويبند، اتحاديه های کارگری تحت فشارند، دانشجويان دستگير شده اند و خبری از محل زندانی شدنشان اعلام نمی شود و مهمتر از همه اعدام کسانی که قبل از سن قانونی جرمی مرتکب شده اند ادامه دارد."

با اين همه کريستا پرتس، معاون اين هيات پارلمانی اين ديدار را در مجموع بسيار مثبت ارزيابی کرد و گفت: "هدف برقراری ديالوگ بين دوطرف است. وقتی درها بسته باشد گفتگويی برقرار نمی شود. چنين ديدارهايی به همين دليل بسيار مهمند و بايد ادامه پيدا کنند.

هیچ نظری موجود نیست: